Teema: Muusikaõpikud ja kirjandus
Pealkiri:
Peatükke eesti muusikakriitikast enne 1944. aastatAutor(id): Maris Kirme
Kujundaja: Sirje Ratso
Kirjastus: Tallinna Ülikooli Kirjastus
Linn: Tallinn
Aasta: 2014
Originaalkeel:
ISBN: 9789985587812
Lehekülgi: 389
Sari: Acta Universitatis Tallinnensis. Artes
Seisukord: heas korras raamat
Mõõdud: 150 × 230 mm
Suurus: tavaformaadist pisut suuremas formaadis, pehmes köites
Sisu:
Vaatamata muusikakriitika tähtsusele ja selle institutsiooni küllalt tugevale positsioonile eesti ajakirjanduses juba 20. sajandi algupoolel, on selle olemust omaette uurimisobjektina vähe analüüsitud. Käesoleva raamatu autorid seadsid üldisteks eesmärkideks välja selgitada enne 1944. aastat kirjutatud eesti muusikakriitika kui institutsiooni peamised parameetrid; selle funktsioneerimise mehhanismid, sõltuvus valitsevast ideoloogiast, mõjutatus maitseotsustustest ja riigivõimust, kriitika ideed ja väärtushoiakud ning nende teisenemine seoses poliitiliste olude muutumisega, samuti kriitika poeetika paralleelselt nii eesti- kui siinse saksakeelse muusikaalase ajakirjanduskriitika põhjal.
Mõistele «muusikakriitika» on lähenetud seejuures selle sõna laiemast tähendusest lähtudes, mis võimaldab lisaks otsestele kriitilistele artiklitele vaadelda kriitikana ka teisi ajakirjanduslikke žanre: esseed, uudist, reportaaži jne. Olgugi et vaadeldud kirjutiste ajaline piiritlus on laiem ja puudutab vähem või rohkem ajavahemikku 19. keskpaigast kuni aastani 1944, langeb põhiaktsent siiski 1930. aastate kriitika käsitlemisele.
Raamat koosneb neljast osast. Esimeses tutvustatakse teoreetilisi lähtekohti muusikakriitika käsitlemisel. Teises analüüsitakse valdavalt 20. sajandi esimese nelja kümnendi eestikeelses muusikakriitikas domineerinud maitseotsustusi ja maitse normeerimist, keskendudes ennekõike kolme juhtiva kriitiku – Rudolf Tobiase, Leonhard Neumani ja Karl Leichteri seisukohtadele. Kolmandas tuuakse välja 1930. aastate eestikeelse kontserdikriitika, kui toonase juhtiva kriitikažanri põhijooned, silmas pidades nii selle sisu kui vormi aspekte, samuti avaldamisvõimalusi. Neljandas keskendutakse siinse saksakeelse muusikakriitika institutsiooni üksikasjalisele uurimisele, võttes aluseks Eestis ilmunud ühe juhtiva päevalehe, Revalsche (Revaler) Zeitungi ja vaadeldes seda võrdlevalt 1930ndate ning Saksa okupatsiooni aastate (1942–1944) väljaannete põhjal.
Raamat kujutab endast esimest põhjalikumat ülevaadet meie muusikakriitika algusaegadest ja õitsenguperioodist enne nõukogude okupatsiooni.
Väljaanne on varustatud nimeloendi ja inglisekeelsete resümeedega.
Märksõnad
muusikakriitika
eestikeelsed
saksakeelsed
muusikakriitikud
muusika
maitse
muusikaesteetika
ajalugu
muusikaajalugu
Eesti
1930-ndad
1940-1945
Acta Universitatis Tallinnensis. Artes
Hind:
16,00 EURTeema
Muusikaõpikud ja kirjandus alla viimati lisatud:
Els Aarne, Solfedžo õpik II,
Eesti Riiklik Kirjastus, 1962, hind: 14,00 eurot
Koostanud Heino Aassalu, Tantsud Nõukogude Eesti 1980. aasta tantsupeoks (1. osa),
Eesti Raamat, 1979, hind: 5,50 eurot
Uno Naissoo, Harmoonia alused,
Eesti Riiklik Kirjastus, 1961, hind: 14,00 eurot
Elga Ainsalu, Muusika põhiõpetus. Õpik pedagoogiliste instituutide üliõpilastele,
Valgus, 1968, hind: 10,00 eurot
Kai Anier, Maia Muldma ja Tiina Selke, Muusikamaa. I klassi töövihik,
Koolibri, 2014, hind: 4,00 eurot
Koostanud Priit Kuusk ja Mare Põldmäe, Who is who in Estonia. Music,
Eesti Entsüklopeediakirjastus, 2004, hind: 15,00 eurot
Kai Anier ja Maia Muldma, Muusikamaa lood. 4. klassi töövihik,
Koolibri, 2014, hind: 4,00 eurot
Hugo Lepnurm, Oreli ja orelimuusika ajaloost,
Eesti Raamat, 1971, hind: 5,00 eurot
Valter Ojakäär, Popmuusikast,
Eesti Raamat, 1983, hind: 4,50 eurot
tekst: Paavo Kangur; toimetaja: Tõnu Ojala, Estraadimaffia 1949-1999,
Ühinenud Ajakirjad, 2022, hind: 8,00 eurot
Muusikaõpikud ja kirjandus all on 410 raamatut. Klõpsa
siia, et näha täielikku loendit!